Pages

Followers

Wednesday, August 24, 2011

Kuih raya dah maii....

    Hari ini aku dah menjinjing kuih raya balik dari sekolah....hehehe..... Sebenarnya aku malas nak order, sebab biasanya biskut raya ni, aku yang akan perabiskan nanti.... tapi sebab kawan yang jual, beli juga laa.. aku tak pandai nak menolak.

Dan.. inilah tradisi aku tahun bertahun.... sejak aku berkeluarga....( kahwin laa senang cakap...) Aku tak pernah buat biskut raya. Mengaku lebih senang kannn.....
Dulu masa anak-anak aku masih kecil... memang aku tak menang nak buat kuih raya ni.... berperang dengan mereka bila masa nak bancuh tepong.... hasilnya, bukan biskut yang jadi... tapi lantai yang bertepong....Dan bila dah bancuh tepong.... siap jadi barang mainan pulak.... mereka buat macam plastersin...tanah liat, digentil, diuli... sampai hitam.....dalam satu adunan rasanya tinggal separuh yang boleh dimakan.
Bila anak-anak dah besar sikit.... aku rasa tak berbaloi laa pulak nak buat biskut ...penatnya ya rabbi..... dan semuanya aku nak buat sorang-sorang...( aku tak ada geng perempuan dalam rumah...) akhirnya aku rasa lebih baik beli saja....
Bila dah usia begini....  kederat pula dah berkurangan... Mata mengantuk jee...Bau kuih dari rumah jiran.... buat hati rasa teringin nak join buat kuih raya....tapi alahai.....letih laaa pulak....Mengaku ajelaaa... aku memang malas nak berenyah dengan tepong dan dapur .....beli aje laaa...dah tentu habis dimakan........

6 comments:

n@m@n said...

tunjuk je la lagi senang kan?

kakcik said...

Samalah kita Ros... tunjuk dan bayar lagi senang! :)

luahfikiran said...

SALAM,
TAHU MAKAN JE ! ORANG RUMAH YG URUSKAN BELI BENDA2 NI ! ITUPUN SIKIT2 JE - SEWAKTU DGN USIA - YG TAK BOLEH MANIS2 NI !

sayangsayangibu said...

sya pun sama, sejak 4-5 tahun ni dah berhenti buat kue raya,
sebab M.A.L.A.S.....

Fitri Senin said...

sama juga kuih tunjuk!!! selamat hari raya kak

roslaini saad said...

WAHH...SERONOKNYA RAMAI YANG SOKONG KUBIH TUNJUK-TUNJUK NI....HEHEHE

KITA BANTU ORANG MENIAGA KAN...SUPAYA MENJADI USAHAWAN BERJAYA...