Pages

Followers

Tuesday, August 23, 2011

Kena Buang....

       .....Dan akhirnya, kami terima surat Hakim dibuang sekolah......!!!!

Redha ajelah....lagipun ini yang terbaik untuk masukkan dia ke sekolah biasa semula....dan aku anggap ini satu pengalaman hidup membesarkan anak-anak....!!!
   Entah apalaa malang... awal pagi perhimpunan tadi, pengetua berucap tentang dibuang sekolah.... ADussss...aku yang terasa sakitnya...... jiwa jadi kacau juga dibuatnya.... Untungnya aku berada dalam dunia pendidikan. Jadi, aku risik-risik kawan apa nak buat.. Berbincang dengan Ruhaida kawan dan juga HEM di sekolah aku, apa tindakan aku seterusnya. My Suami tak boleh membantu buat masa ni, kerana dia pun terikat dengan tugas...Dan akhirnya aku ke Jabatan Pelajaran Perak....( kebetulan pula banyak masa free, aku minta izin keluar... nak settle perkara ni. ) Nasib juga aku bertanya, ingatkan hanya ke PPD saja...

     Di JPN, aku terus ke Unit Sekolah Menengah.... rupanya bila kes dibuang sekolah, kena merujuk bahagian Hal ehwal Murid ( HEM )... udahlah semput aku turun naik tangga.... Bila sampai di unit berkenaan baru aku tahu.... kena bawa anak sekali....
   Nasiblaa .. dunia dah canggih, aku call Hakim suruh datang.. ...Nasib baiklaa bila aku call dia bangun dari tidor... pesan kat dia datang pakai baju sekolah lengkap.... ( Nasib baik juga laa masa dia datang... dia datang lengkap dengan tali leher dan kasut sekolah....hehehhe sebab aku lupa pesan...)

Sementara menunggu sempat jumpa kawan sama sekolah dulu di unit Pendidikan Anti Dadah.... siap dapat kad jemputan kawin lagi...dapat laa berborak sementara menunggu Hakim datang... Untung juga jadual waktu aku hari ini di akhir waktu persekolahan.. 12.30 tgh hingga 1.40... jadi aku ada ruang masa untuk menunggu...

Hakim datang di hantar kawannya.....Nasib baiklaa juga. Sebab Hakim sendiri tak ada lesen motor lagi...
Lepas tu, terus jumpa pegawai yang bahagian Unit disiplin. Kemudian timbul konflik.... aku nak Hakim, ke sekolah aku....tapi Hakim nak ke sekolah lama dia balik.......( Hakim ni, memang banyak akaiii.....) bila berbincang dengan pegawai yang berkenaan.... dia bagi tahu, nak masuk ke sekolah aku susah sikit... sebab sekolah kawalan....( Ishhh... baru aku tahu, selama ni aku tengok senang je budak lain masuk ..) Kalau nak juga ke sekolah SMKRC... aku kena mengadap PPD pulak...  Hakim dah senyum-senyum bila pegawai tu cakap macam tu.... Nampaknya aku kena akur dengan kehendak Hakim...biarlaa asal dia nak sekolah semula....
SEbenarnya belum selesai lagi.... esuk aku kena ke sekolah lama Hakim balik, untuk minta sokongan pengetua.... ( tapi aku plan.. tak nak pergi, ... biar My suami yang pergi....) sebab hari tu...aku dah mengadap pengetua sebab kes yang membabit Hakim beberapa bulan lalu....Malu pun ada....
Kalau pengetua tak sokong.... aku kena mencari sekolah lain pulakk.......

Sebab tu...aku kata...perkara begini anggap saja pengalaman dalam kita membesar anak.... Beberapa tahun dulu aku begitu excited dengan kejayaan Razi... dan ini jadi pengajaran buat aku.... Anak-anak tak semuanya sama....

Cuma bila aku tengok Hakim happy nak sekolah semula.... aku jadi semangat balik nak dapatkan tempat untuk dia bersekolah......aku jadi emak kena bersabar.......dan aku harap biarlah ini kali terakhir Hakim menguji kesabaran aku....




     

2 comments:

AZNI BINTI MAT ISA said...

salam uda, anak memang ada2 saja..banyak akai,. tambah ada darah seni kan..

roslaini saad said...

Semalam ayah dia dah bawa jumpa pengetua sekolah dia dulu....memang kantoi laaa... biar dia tahu, susahnya bila dah buat hal... Hakim ni ingat semua benda mudah...