Pages

Followers

Tuesday, February 1, 2011

" Pensyarah ditipu 'doktor' di Facebook....."

     Selagi aku tak menulis entry ni...macam tak boleh lena pulak malam ni....sebab tajuk ni aku ambil  dan baca dari suratkhabar KOSMO hari ni.....m/s 10.

    Nak ketawa pun ada...sebab apa tau..Sebab 'doktor' ni pun pernah hantar personal massage nak berkenalan dengan aku di facebook..... Tapi barangkali, sebab aku dah lama dengan internet ni..(.sejak tahun 2004.) aku dah terbiasa dengan surat-surat cinta palsu dari Mat Salleh ni...sekali baca aje aku dah faham maksud tersirat..
Ada yang hantar siap gambar anak di Amerika... dan mereka ini kononnya bertugas dengan bangsa-bangsa bersatu ... Ada juga mengaku jadi doktor untuk tentera Amerika di Iran....

        Aku tak nafikan...kalaulah aku wanita kesepian...mungkin akan terperangkap juga..ditipu bulat-bulat...
Pernah sekali... aku hampir ditipu...kononnya seorang peguam dari Malaysia... nak minta tolong pinjam akaun nak masuk duit..clientnya yang dah meninggal dunia...tapi tak ada waris.Kononnya kalau wang tu tak dipindahkan nanti akan jadi duit kerajaan...( macam jadi duit baitulmal laa...) Bukan sikit 5 juta US...gila kau... Kebetulan aku balik kampung...jumpa abang dan ceritakan hal ni...dia ketawa berdekah-dekah kat aku....Baru aku tahu ..rupanya ini trick untuk mereka minta duit dari aku...Abang suruh aku setuju...dan tengok apa reaksi dia...rupanya memang betul..lepas tu dia minta duit 750 USD .. banyak tu...katanya untuk urusan pemindahan duit ke akaun... dan fees yang perlu dalam proses perundangan.. 
Lepas tu...aku baca dalam suratkhabar...memang ada kes-kes yang dah kena tipu....
tapi paling kelakar... dalam email...yang hantar kata aku menang lottery.....Mau tak pecah perut aku ketawa...masuk pun tak pernah..tiba-tiba nak menang...bodoh sangat ke...
Ini biasanya... kalau alamat email yang baru.... tak percaya...cubalah buat satu alamat email yang baru...mesti ada...email bagitahu ..email anda dipilih menang hadiah lotteri....

Tu sebab aku selalu cakap kat anak-anak dan kawan-kawan yang baru kenal dunia internet....Baca boleh..percaya jangan....Orang Putih ka..Orang Hitam ka...Orang Malaysia ka....semua ada jenis penipu ni...

So...berhati-hatilaa....

1 comment:

azieazah said...

Sekarang itu sudah menjadi isu yang lumrah. Ramai yang terima dan semakin ramai juga yang tahu dan sedar itu adalah penipuan.

Email saya tiap hari lebih dari 10 email spam yg bagitau saya winner mcm2 benda. Ribu juta juta.

Macam2 cara orang nak menipu sekarang ni.