Pages

Followers

Saturday, February 12, 2011

Kalau datang ke Kuala Sepetang.....

Sebenarnya sejak kecil...aku tak tahu apa istemewanya  Kuala Sepetang, kecuali ia cuma pekan kecil bersejarah tempat nelayan menurunkan hasil tangkapan....Dulu Kuala Sepetang dipanggil Port Weld...cukup sinonim dengan sejarah keretapi pertama di Tanah Melayu...Dan aku pula kalau ke Kuala Sepetang...pastinya aku akan ke rumah sepupu aku yang tinggal di situ.... untuk mendapatkan kerang..( terus dari benteng tempat ternakan kerang )
  Tapi sekarang,di Kuala Sepetang,...cukup terkenal dengan Mee Udang...( gambar di atas Kue Teow udang)
zaman aku kecil dan remaja ...tak ada pula makanan ni. Dulu yang paling kami cari di sini ialah Laksa...
Mee udang di sini... lebih udang dari mee...dan udang-udang adalah segar dari laut...
 Anak saudara aku Najihah...memesan mee goreng....tengoklah udang perencahnya...eee...geramm...
bekasnya pun cantik..macam sampan...
 Adik ipar aku Akma....memesan mee udang ...
 Inisiatif pemilik gerai makan ini membuat landskapnya cantik dihiasi dengan  kepala bot ( tongkang )
Dan menggunakan kulit-kulit kerang sebagai bahan ganti aksesori taman...tangga pun dibuat dari kulit kerang...sungguh kreatif...
Di sini memang banyak kulit kerang , sebab ada aktiviti perniagaan mengopek kerang...untuk diambil isinya sahaja...yang dilakukan di rumah-rumah sebagai side income...

No comments: