Pages

Followers

Saturday, April 10, 2010

jom cicah mempelam..

Salah satu peninggalan arwah bapa mertuaku ialah pokok mempelam yang beliau tanam di hadapan rumah lama kami, yang kami sewakan sekarang... Setiap kali berbuah, memang boleh menarik perhatian lalu lalang sebab buah-buah menjangkau sampai setengah kilo sebiji... Apatah dulu, pokoknya rendang dan rendah..buah-buahnya boleh dicapai oleh tangan yang lalu lalang..( yang di luar pagar selalu tak selamat....dikebas orang ) Dan apabila berbuah, buahnya boleh mencapai 100 hingga 200 lebih... Jadi tak hairan, kalau aku pernah terserempak dengan pencuri mempelam atas pokok bila aku balik sekolah....
Dulu kalau nak menicah, selalu orang kata jangan....nanti buah ni busuk....!!!
Tapi buah busuk ni rupanya fitrah....hehehe . Kalau manusia pun boleh tergoda inikan, lalat-lalat buah... lagipun kami tak pernah sembur sebarang racun serangga..

ERmm....kalau ada kuah rojak macam ni....boleh elak ke menyicah...sedap tau kuah rojak ni..aku beli di pasar malam dekat ulu kinta....

Siapa tak tergoda dengan buah yang sedang masak kekuningan ni....ada yang meleleh air liur tak...hehehe...

Aku mulanya tak kisah juga mulanya...sebab dah biasa makan...tapi baru ni aku bawa ke sekolah untuk kawan-kawan di bilik guru...masing-masing puji sedap.....

Apalagi...balik sekolah aku pun mulalah mencari buah mempelam ni....
Baik je aku kupas....anak-anak dah siap menunggu.....hehehhe lincin.........
(jangan marah yer...kalau dekat saya hantar sebijik dua.....)





5 comments:

Uncle Lee said...

Hello Roslaini, Wow! nasib baik I am not a pregnant lady, tentu nak makan rojak ni, ha ha.
I love rojak with mangos.
Ada lagi ke? Looks like very sedap and wangi too. I dapat the wangi dari sini, ha ha.
Have a nice day, simpan satu lagu dalam hati, Lee.

aintsuperwoman said...

ssssrrrrrppppp! (sambil lap air liur)

roslaini saad said...

Uncle lee..oppssss...saya terlupa, ada wanita mengandung yang sedang membaca....

Aintsuperwoman...
maaf le wei...telan air liur je le...kalau Kemamang tu dekat boleh le anta sebiji dua...

Anuar Puteh Harun said...

Pn Roslaini, saya yang tak mengandung ni pun (org lelaki memang tak boleh mengandung) dah terliur tengok....kalau ada bak sikit ..... hantar le ke kg gajah, dlm 2 kilo.....

Zaitun said...

Kak Zai memang hantu asam memang meleleh air liur dibuatnya nak lagi di cicah dengan kuah rojak.

Pokok mangga yang ada didepan rumah kak Zai pun dah mula berbuah.