Pages

Followers

Monday, March 15, 2010

Gulai tempoyak ikan sungai...

Baru ni, keluarga di Bota mengadakan kenduri Tahlil untuk arwah bapak mertuaku...Dan biasalah kalau di Bota, Gulai Tempoyak memang tak ketinggalan setiap kali kenduri kendara.....
Walaubagaimana pun kali ini, ikan yang digunakan agak istemewa kerana ikannya dari hasil tangkapan di Sungai Perak. Kata Adik Iparku Latif...ikan ini ditangkap menggunakan jala......
dan dengan kemahiran yang dimiliki oleh kawan si Latif ni..beliau dapat menangkap 4 ekor sekali tebar jala..... untuk menaikkannya, salah saorang dari kawannya kena menyelam dan menaikkan ikan.. 3 ekor yang ditangkap diberi percuma kepada kami untuk juadah kenduri.... Aku mulanya ingat ikan yang dimaksudkan kecil-kecil macam pernah ku lihat di pasar....
Rupanya.....besar weiiiii.....!!!!! Tengok jelaa saiznya....


Bila adik Iparku Zubaidah..mengajak aku menyiang ikan ni...aku awal-awal mengaku tak pandai.... ( Biasanya kalau aku beli ikan...aku suruh orang yang jual tu siang je...hehehheh)
Tapi rupanya nak menyiang ikan ni pun... bukan kederat orang perempuan. Zubaidah pun serender....akhirnya, ikan ni disiang dek Latif dan adik Azmi...

Jeng,jeng, jeng.....inilah saat yang dinantikan....ikan dah masuk periuk...( cuma dua ekor yang dimasak, satu lagi dibuat perkasam...)
Gulai tempoyak ni, dimasak disebelah malam...supaya dapat menjimat masa. Aku ingat aku je, yang teringin nak merasa keenakkan gulai tempoyak ikan sungai ni...rupanya, anak-anak sedara aku pun dah stand-by......hehehhehe

Kalau selama ni, Si Faiz anak aku, gilakan gulai ikan sembilang dari Matang...rupanya, penangan ikan sungai ni...Si Faiz meratah Gulai tempoyak ni tanpa nasi pun okkk....
Oh ya...ikan ni mengikut kata Latif, namanya ikan Tongsan.....kalau sesiapa peminat kaki pancing... memang boleh turun ke sungai...Berbaloi......!!!!






6 comments:

Rositah Ibrahim said...

Mmmmm sedapnya. Teringat masakan arwah mak, tempoyak ikan patin.

aintsuperwoman said...

ish ish ish, ngape mike tak jemput teman? kenapa? kenapa? hehehe...

saleeh rahamad said...

ikan apa tu? macam patin.
pernah dulu menjala di sg perak dapat ikan sebarau rasanya.

roslaini saad said...

Eta...tempoyak ikan patin memang sedappp...apalagi kalau emak yang masak...

Aintsuperwoman...sorrilee tak ngajakk...lain kali mesti tak lupa..

En Saleeh...
Kalau tak silap ikan ni ...ikan tongsan...ikan ni, hidup berkumpulan sebab tu bila dijala..dua tiga ekor sekali masuk jala...

Zaitun said...

Salam cikgu

masa arwah atuk ada selalu makan ikan sungai sebab dia suka memancing tapi sekarang
tak pernah makan.

Ada juga sekali sekala mencuba tapi dah tak serasi tak tahu kenapa.

roslaini saad said...

Zaitun...

Bukan semua orang suka ikan sungai..abah saya pun tak makan ikan sungai, walaupun duduk tepi sungai Matang..( abah saya dulu nelayan kat Kuala Sungai..)