Pages

Followers

Tuesday, November 10, 2009

Pot Luck...

Hari ini untuk sekian kalinya ada 'pot luck' di bilik guru...Memang dah jadi tradisi...guru-guru sekolah aku ni baik lelaki atau perempuan...suka buat 'pot luck'...Ada pun 'pot luck' kali ini kononnya untuk meraikan guru-guru yang naik pangkat, nak kahwin, nak pindah, bertugas masa cuti, mengawas spm/stpm ...dan entah apa lagi....

Aku diberitahu tentang 'pot luck' sejak minggu lalu....aku selalunya 'miss' sebab aku jarang-jarang duduk di bilik guru...Biasalah aku suka bertapa di bilik stor seni..yang dah macam bilik aku je...

Jadi , pada mulanya aku cadang nak buat nasi impit kuah kacang...tapi dek kerana sibuk minggu ni...aku tukar plan buat kuih sagu je....senang dan mudah pada aku.. Malam tadi sebelum tengah malam, aku pun masuk ke dapur....semata-mata nak buat kuih sagu.

Pagi tadi kerana kelam kabut ke sekolah...aku terlupa dengan kuih sagu yang ku buat...Bila orang sebuk bercakap tentang 'pot luck'...aku baru teringat...Alahai...Jadi waktu free aku balik ke rumah sekejap semata-mata nak ambil kuih sagu...nasib baik rumah ku dekat dengan sekolah...
Bila aku ke bilik guru dengan bekas kuih berisi kuih sagu...aku dapati ,dah tersusun pelbagai makanan...macam-macam ada...makroni, kuih talam satu pelengat...puding...roti jala, bihun singapore...dan laksa..Nasi lemak pun ada..
Aku letak kuih yang ku bawa dengan perasaan tak confident je...ada ke orang nak jamah....sebab aku rasa kuih yang ku bawa macam tak sedap je...
Dan bila time makan...aku lihat semua menyerbu ke meja makanan...nak juga ku intai kalau -kalau ada yang sudi jamah kuih saguku...
Aku tak lama di bilik guru kerana ada kelas selepas tu.....Habis kelas aku balik ke bilik guru...mengenangkan bekas kuih yang ku bawa tadi...Tapi entah camana aku jadi terlupa bila jumpa kawan dan berbual..Aku sebaliknya terus ke kantin...beli makanan untuk anak-anak sebelum balik..
keluar dari kantin, aku terserempak dengan dua orang pelajar.....salah seorangnya aku perasan membawa bekas kuih ku tadi...jadi aku singgah menghampiri mereka. Mmmm...masih terdapat kuih sagu...kata mereka seorang guru memberi mereka kuih ni.....
Aku pun terkedu.....confident aku nak buat kuih bagai hilang...tak pelahhh...lain kali aku beli kacang je bawak...tak perlu susah -susah......aku pasti orang akan suka...tak habis pun tak apa...

10 comments:

amelia said...

pot luck eh? patut la ada bau kuih2 kat bilik guru siang tadi.. heheh

roslaini saad said...

amelia...awak datang sekolah ke hari ni..bisul awak dah ok ke.

roslaini saad said...
This comment has been removed by the author.
amelia said...

ya, cikgu..
bisul saya dah ok sikit.. cuma bengkak2..

mantoy said...

uda, kuih sagu tu camane roper nyer. yg dalam daun pisang bungkoih macam kon tu ker. kalo yg tu my favourite tau...

kakcikseroja said...

Ish ish ish.. takkan dah patah semangat kor, Ros? Lopes sagu yang warna merah tu ke? kakcik suka tau.. gaul ngan nyor.. :)

secangkir madu merah said...

alahai cikgu ros.. jgn patah semangat.. dlm internet ni macam2 ada, cakap je nak resepi apa, semua ada tapi klu susah2 beli je lagi senang, tak buang masa dan badan pun tak penat.
Encik Mantoy oiii, kuih yg dlm daun pisang bentuk kon tu nama dia kuih abok abok, kuih tu pun dibuat dari sagu gak, aku pun suka kuih tu..petang karang nak gi cariklah...

roslaini saad said...

Mansor...kuih sagu tu yang warna merah gaul nyor..pada saya tulaa paling mudah nak buat.


Kak Cik dan Fa...
Bagi saya orang yang jarang-jarang masak ni...kalau orang tak jamah masakan kita...macam-macam perasaan datang...saya memang tak begitu pandai masak...rasa inferiority complex pun ada...

mantoy said...

tuudiaahh... pakar masak dah bersora... haha...

wei hang beli kueh habok-habok tu kang jgn lupa kat aku naaa...

mantoy said...

uda, saya biasa jer makan kueh sago ni malah anak2 saya pun gemar.

kalo kat majlis, nak makan kueh saya pilih yg kering jer sebab senang nak makan. kalo yg lembik macam sago, pulut, talam etc. tu saya kurang nak makan bukan sebab tak minat tapi renyah bagi saya.

tapi kalo kat rumah saya makan jer sebab senang nak basuh tangan.