Pages

Followers

Tuesday, September 8, 2009

Balik Kampung..


Emak dan tudung barunya...tudung raya.
Dah masuk puasa ke 16 baru aku ada peluang nak balik kampung...( cadangnya minggu sudah tapi tak jadi...). Sebelum bertolak balik, aku dah talipon ke kampung bagi tahu, supaya masak nasi lebih sikit... untuk juadah, aku beli sikit lauk-lauk dan kuih muih. Petang tu aku hanya beli ayam percik dan beberapa jenis kuih....
Aku sampai lebih kurang pukul 6 lebih....erm..aku bagi alasan kat mak, tunggu kain-kain dijemuran kering dulu...nanti tak kelam-kabut kalau balik. Sebenarnya, biasalah bila nak balik kampung anak-anak aku dah banyak songeh......ada je alasan yang melambatkan. Dan suami aku biasala...nak puaskan tidor dulu.... Sampaikan kadang-kadang aku kena kata...tolonglaa...emak rindu dekat emak emak ni....emak ada emak lagi tau..... kemudian barulaa laju sikit..
Memang aku rindu dekat emak...bagi aku, sementara emak adalah kita perlu balik dan menziarahi emak dan abah... kalau dah tak ada ...kita akan kehilangan selamanya. Masa tu apa pun dah tak guna... emak aku memang dah tua, dah masuk 76th. dan abah dah masuk 83 th. .kalau aku tak silap. Alhamdullillah ada abang yang menjaga mereka sekarang....legalah sikit hati aku. Aku...??? inilah nasib orang perempuan...apa-apa pun kena dulukan suami dan keluarganya...
Bila kami sampai emak dan abah dah ada di dapur, abah beli beberapa jenis kuih, dan petang tu abah minta nasi kanji ( bubur lambuk ) lebih sikit dari masjid....Abang dah masak kari ikan.. Bila dah dicampur dengan kami bawa banyaklah juga.... Emak seronok aku bawa ayam percik..dah lama tak makan kata dia, begitu juga kerabu mempelam yang aku beli. Lain kali kalau datang beli kerabu perut pulak...pesan mak. Seronoknya.....entahlah, aku rasa seronok betul dapat berbuka dengan emak dan abah...
Cuma aku sedih tengok keadaan emak...kata abang, emak letih dan semput sejak bulan puasa ni....tapi mak masih gagah berpuasa. Abah...nampaknya ok saja...walaupun dah lanjut usia. Entahlah...susah nak cakap bila dah usia sebegini...nampak sihat mungkin tidak...
Esuknya kami balik ke Ipoh....mak terus berpesan...balik yer raya nanti...Insyaallah pastinya, walaupun kali ini gilirannya balik ke Bota dulu....

4 comments:

cahayachenta said...

kerabu perut mmg marvellous la kak.. muka akak n mak akak mmg sebijik la.. hehe..

kakcikseroja said...

Salam Ros..

mak kakcik dah tak ada.. meninggal di Hospital Ipoh pada 16/12/2007 jam 10.00 malam akibat strok... Skrg bapa pula sdg sakit. Ikut KP, umur bapak skrg 80thn.. Kami adik beradik perempuan (3 orang) yang bergilir menjaga bapa. Adik2 lelaki kakcik tak 'berkemampuan' nak jaga dengan alasan masing2....

roslaini saad said...

saya beruntung kerana ada abang yang boleh menjaga emak dan abah.....Mungkin takdir menentukan begitu..tapi emak abah sakit..kami gilir-gilir ambil cuti. ..sebab dalam kes begini tak mampu handle sendirian...

Zhana@Tinot said...

Uda,ni first time buka blog uda...mmg dah lama nak buka tp asyik terlupa aja.
Uda, bila baca pasal emak uda, air mata saya dah bergenang...Ya Allah...,rindu sangat2 pada emak.Betul kata uda, sementara masih hiduplah kita nak beri semuanya pada emak, bila dah tak ada...tak guna lagi. Walau macamana pun, saya bersyukur dapat beri apa yang emak hendak masa hidupnya..Uda pun tahukan camana saya dengan emak..Kalaulah dapat ditukar ganti...Raya nak dekat dah...tapi dalam hati hati Allah aja yang tahu tak seronoknya tanpa emak tersayang...