Pages

Followers

Tuesday, September 6, 2011

akukah yang tak pandai....????

       Hari ini aku ambik cuti....nak selesaikan urusan masuk sekolah si Hakim...... letih juga...bukan fizikal...tapi mental...

      Pergi ke Jpn ...beberapa hari sebelum raya, memohon untuk dimasukkan ke sekolah semula... Sekolah pertama yang diminta..sekolah lama si Hakim...reject....( aku mahu aje cakap padan muka...cakap orang tak mahu dengar....) Berdesing jugalaa telinga si ayah dengar kata-kata pengetua sekolah tersebut....kebetulan ayah yang free hari tu.....

      Untungnya... aku ni cikgu juga.... Jadi aku mengadap aje pengetua sekolah aku..... Kena bawa si Hakim juga....... Masaklaa si Hakim kena ceramah..... dia setuju tapi diberi syarat.... Hakim kena salin 20 karangan...........( sebelum tu dia ada cadangkan strategi lain ...tapi aku rasa menyalin karangan ni lebih ringan....)
          Hari ni baru dapat bawa Hakim jumpa balik pengetua...... semalam sepatutnya dah jumpa... tapi si Hakim tidor mati...jenuh aku talifon  tak berangkat...... sebab tu hari ni, aku ambil cuti je...nak pastikan selesai semua urusan....Alahamdullillah... tengok pengetua sain borang sokongan...aku rasa nak peluk cium dia..... tapi si Hakim sekali lagi kena basuh cukup-cukup..... berkesan tak berkesan aku tak tahu laaa.....
    lepas tu terus ke JPN.........kalau dulu jumpa penyelia je...kali ni jumpa penolong pengarah bahagian disiplin..... Masak lagi si Hakim kena basuh...... aku senyap dan senyum aje.......( dalam hati...puas kau...!!!!) Cuma aku nak puji ...anak aku ni tak laa pula kurang ajar cara bercakap...atau cara menjawab...lega juga laa.... Alhamdullillahh....settle juga.....cuma tunggu surat je... untuk masuk ke sekolah....legaaa weeiii.....!!!!

Selesai si Hakim...lepas ni nak hadap kes si Faiz pulak......aduhhhhh....
kes ponteng sekolah...dah sampai amaran ke tiga.

      Lain dengan Hakim... si Faiz tak keluar rumah...... cuma begitu obses dengan komputer....sampai tengah malam... kalau suruh tidor pun...dia akan tidor tapi nanti pagi pukul 3 ke pukul 4 dia bangun balik...habis tu mana tak mengantuk nak ke sekolah......
kadang-kadang dah pakai baju sekolah pun tertidor di kerusi.... tidor di sekolah pun dah biasa.....


Pernah juga si ayah sorok kabel komputer....supaya dia tak boleh guna.... tapi dia lagi cerdik bab ini dari kita.... entah apa dia buat...dia guna komputer macam biasa....
Pernah dia bagi alasan... dia malas nak berjalan kaki balik sekolah.... aku dah belikan motor untuk dia...  tapi rupa tu juga...Tiap pagi aku ke sekolah...ingatkan dia ke sekolah.... rupanya tidak.. banyak alasan, dia bagi.... seluar koyak, butang putus....zip tercabut....adoyyy....

Aku sebenarnya buntu juga.... untuk jadi emak yang baik...besarkan anak anak tanpa masalah.....Nak dibebelkan ....anak-anak pun tak suka, nak pukul apatah lagi....( dulu ringan tangan juga aku memukul....)... hakikatnya , membesar anak remaja berbeza dengan anak kecil... cakap banyak pun letih juga.... boleh stresss aku jadinya...
Dah lah di sekolah berperang dengan anak-anak didik..... di rumah pula dengan anak-anak.......... memang boleh sakit jantong kalau berterusan.....

4 comments:

kakcik said...

Anak2 kakcik yang dua orang tu sekolah petang. Dia orang pun tidur sampai dah dinihari. Tahun depan sekolah pagi, nampaknya kena asuh supaya mereka tidur cepat. Inilah cabaran kita sebagai ibu kepada anak-anak yang semuanya lelaki.

hazila said...

Salam kak,
ermmm ada anak, masalah macam ada anak. Kalau takde anak cam saya pun masalah juga sebab sunyi sepi.

Anonymous said...

Salam pn Ros,

Selamt menyambut idilfitri maaf zahir batin mana tau ada tersilapkomen dlm blog. Tahniah hakim d terima masuk sekolah semula. Hopefully kali ni dia akan lebih bersungguh sungguh.

mountain climber

azieazah said...

Sama juga la dengan 2 orang anak lelaki saya. Lebihkan futsal dan komputer dari buku sekolah. Aduhhh