Pages

Followers

Tuesday, May 3, 2011

Kepala ku semak....... dengan kerenah anak-anak.......

          Buat masa ni, kepala aku memang semak sekali.... Hakim buat hal lagi.... tak nak balik ke asrama...sepatutnya semalam dia dah balik, dan hari ini dia bersekolah..... tapi dia tak nak... macam-macam alasan diberi.... Jadi hari ini balik saja sekolah ...aku terus pastikan dia ada di rumah... nak hantar dia ke station bas.. tapi malangnya dia buat hal. Dia tak nak balik.....aduhhhhh.....Hakim tak nak menyusahkan emak.... itu cakapnya. ( Kebetulan, kereta aku sekali lagi kena rawat dalam bengkel...pasal nak naik bas tulah yang buat dia jadi culas...) Buat masa ni, aku memang buntu.... dibuatnya Hakim tak nak balik langsung...apa kami nak buat.... Alternatif aku cuma satu... bawa balik sini pindahkan ke sekolah aku....biar berugi sikit...dari terus meragam begini....Tapi masalahnya bukan sekolah yang dia tak suka...dia tak suka duduk di asrama....
Tak cukup dengan Hakim...budak si Faiz pun sama buat hal.... Hari ni tak pergi sekolah. Awal pagi si ayah dah talifon bagi tahu...Faiz tak ke sekolah.....aduhhhhhhhhh .....kalau kecik-kecik dulu semua ku hantar ke sekolah...tak pernah timbul masalah begini....
Alasan......  seluar koyak....seluar yang ada sempit....
semalam lagi aku dah suruh dia carikan seluar sekolah..kata dia everything ok.....tapi selalu macam tulaah......Aku tak faham sungguh dengan si Faiz, entah berapa helai seluarnya dah dibeli, masih timbul masalah yang sama......
Si ayah dah bising-bising.... tak nak bagi dia buat online game lagi..... Ugut nak tutup server kalau dia terus-terusan begini....... Masalah Si Faiz yang aku nampak, ialah masalah sikap...seluar sekolah, tak nak salin bila balik sekolah....tak berdisiplin... seluar baju main campak...entah mana-mana...kalau aku tak kutip... dia sendiri tak tahu...dan ambil endah tak endah bila kita bercakap........ lepas tu lupa......
Entahlah... anak-anak betul-betul buat kita pening....... kian remaja kian besar cabarannya....Yang masih menurut kata hanya si kecil... tapi itupun entahlaa...

Pada si ayah bila aku cakap puncanya pada kita.... baliknya aku kena marah.....itu yang susah.......!!!!!!!

2 comments:

kakcik said...

Adakalanya lebih mudah mendidik anak orang lain dari anak sendiri, kan Ros? Itulah cabarannya menjadi seorang ibu.

roslaini saad said...

kadang-kadang terasa begitu hipokrit di sekolah..menasihati anak orang..sedang anak sendiri buat hal ....tapi beginilah nasib jadi guru..
anak orang boleh dimarah-marah...anak sendiri marah-marah ..terus merajuk...