Pages

Followers

Saturday, April 9, 2011

Bila dah malas...

kerepek ubi...dari uncle google...
Hari ni sekolah ganti....untuk cuti hari Depavali nanti....... Sebenarnya aku tak berkenan sangat bab-bab cuti ganti ni....  Sebabnya kehadiran pelajar tak seberapa.. hari ni tak sampai pun 50 % Tapi mengenangkan cuti sederet nanti... seronoklaa juga...Tapi kesannya, larilah rutin aku bila hujung minggu.....nak kemas rumah. Rumah dah macam tongkang pecah.... aduhhhh...!!!!
ubi kayu jadi rujukan untuk idea ilustrasi pembungkusan krepek ubi kayu.
 Sebenarnya.. menambah satu hari lagi hari persekolahan  sabtu ni... memang memenatkan. Tambahan minggu ni... minggu aku naik minyak    angin..... dari hari Isnin.. dan hari ni pun .. aku tak habis lagi membebel......Dah laa suara aku ni macam speaker... Bila marah budak, suara dah tentu tak leh control... satu sekolah boleh dengar....( adake orang marah... suara macam berbisik...)  Semua kerana gara-gara pelajar tak siapkan kerja kursus mereka...... Kalau kerja tu baru minggu sudah aku bagi... tak heran juga . Ini dari bulan Febuari dah aku mula bagi tugasan ni......
         Yang aku heran budak-budak ni macam tak kisah.. dengan kertas peperiksaan. Padahal mereka tahu, ini untuk kertas  SPM mereka.... Yang buat kerja pulak, buat kerja cincai.... Main tampal macam budak tadika....ISykkkkk.... mana tak mendidih aku dibuatnya...  Aku akui... kelemahan aku, aku tak berani jentik..( nak pelempang lagi laa ) budak-budak ni... harap suara aje kuat.... tu sebab budak tak takut..........

     Yang aku kesal.... kebanyakkannya kerana sikap malas..... suka buang masa dan bersembang. ....suka ambil mudah... dan buat tak kisah....................... Padahal tugasan awal bukannya susah... cari koleksi muka taip..( font ) carilah dalam surat khabar, majallah ... komputer pun boleh... kemudian cari gambar ubi kayu, kerepek ubi... dan contoh-contoh pembungkusan makanan.... itupun mereka tak buat...
at last aku offer... siapa nak gambar kerepek ubi, ubi kayu, daun ubi...... bayar kat saya...  fuhhhh.... main senang budak-budak ni hulur duit dua ringgit sorang.....( gambar aku tangkap masa balik kampung....) Padahal aku dah ajar cara nak mudah.....
    Budak-budak sekarang nak mudah semua... semua nak disuap... Yang lebih sakit hati, kertas lukisan , pensil warna pun tak nak beli... Kadang-kadang buat kita jadi serba salah... tak dibagi, nanti mereka tak buat kerja...bagi pinjam hak sekolah.... sampai habis mereka tak nak beli..... susah kannn....!!!!!!  Kalau anak orang susah ke... tak pe juga....

    Jadi cikgu hari ni... sebenarnya tak semudah dulu lagi...  11 , 12 tahun dulu... walaupun ada yang malas, tapi kita tak stress sangat... sebab tenaga masih muda......  Budak tak siap kerja... aku boleh cari sampai ke rumah... tapi sekarang, ... kalau marah-marah kat budak... mulalah darah tinggi pun naik...............



4 comments:

Insan Marhaen said...

nampaknya kak pah yang kena sabar dulu...

azieazah said...

Salam CIKGU..

wahhh kalu nak buat tugasan pun sampai nak beli bahan dari cikgu, manyak ler lemak bebudak.

Tapi kalu cikgu pun buka ruang untuk budak2 dapat bahan tugasan hanya dgn kuar duit, pun mendorong mereka untuk lebih mua dan malas di lain kali.

Serba tak kena.

roslaini saad said...

Insan marhaen.. jadi cikgu ni... ada masa kena sabar.. ada masa kena hilang sabar...kalau tidak budak-budak ni akan terus di alam mimpi.. kalau tak kita jerkah sekali sekala...

roslaini saad said...

Azieazah..
Memang kadang-kadang rasa bersalah, suapkan budak-budak tu dengan gambar dan minta duit..( ink printer mahal juga.. kalau nak bagi free ) tapi kalu tak buat macam ni.. kerja akan terus bertangguh, langkah seterusnya tak dapat dibuat.. kerana gambar-gambar ni perlu untuk proses seterusnya.. Nak tunggu budak-budak ni.. mungkin sampai tahun depan pun belum tentu lagi...
kerja kena siap sebelum jun.. ada banyak lagi yang belum siap.. jadi tak ada cara lain...terpaksa...