Pages

Followers

Wednesday, February 16, 2011

Inilah manusia.....

   Sebenarnya aku tak tahu nak bubuh tajuk apa untuk entry ni... kepala pun dok pening ...mungkin cuaca panas ni kot...atau darah tinggi ku naik lagi...( tapi aku makan ubat..) Cuma "cuaca" dalam kehidupan pun rasa tak menentu kebelakangan ini...Rumah , sekolah ...sama-sama memerlukan comitmen yang tinggi...dan kadang-kadang membuat "suhu" di kepala naik......

    Hari ni... lepas waktu 5, aku kepit dua fail stok pergi ke pejabat, nak settlekan beberapa fail yang masih belum kemas kini... Bila tanya... CC ada..?????..CC tak ada....MC... ... ERmmm..beginilaa selalu, time aku semangat nak buat...dia tak ada... nanti time aku sibuk... ...dia pula sibuk cari aku..." cikgu...tolong yer...fail tu...nanti orang ISO datang... Dah banyak kali macam ni.....

    Hari ini juga.... kawan aku yang memantau fail ISO..minta aku hantar fail PSS....adohaiiiii......!!!!
Cakap bab fail inilah benda yang paling aku benciiiii.......

       " Tanyalah cikgu..ZXXXX.....dia yang incharge dulu...." Cadang kawan aku tadi...
Aku pun kebetulan jumpa cikgu yang dimaksudkan....bodoh kera...aku tanya..... selamba dia jawab...
"eeeehhh...saya dah dua tahun tak pegang PSS...( mana dua tahun...baru setahun aku ambil alih...) saya dah tak ingat.........
Inilah manusiia............................ tak kan dah lupa.... Tak nak membantu langsung...Malas aku nak berengkang...sebab dia tengah bawa perut...aku telan ajelahhh..
       .Bukan aku tak geram, dulu bila aku ambil alih suruh buat surat serah tugas ... dia tak buat pun................kalau tidak aku taulah sikit-sikit...( orang atas tak sibuk bising macamana aku nak bising...)
Bukan nak ungkit... tahun sebelum aku pegang PSS, aku juga yang kena bila dia tak buat laporan PSS... tapi nasib baik pengetua baik dan memahami...
    Maaf cakaplaa...kadang-kadang aku tak faham bagaimana  dia  yang dinaikkan pangkat..padahal, ramai lagi cikgu lain yang lebih senior yang berpengalaman.....( tidak termasuk aku..sebab aku dalam kelompok lain..)
     Siapa kata jadi cikgu senang......?????? Banyak perkara dalam kepala kena fikir....kerja kursus budak tingkatan 5 pun dah mula......Pusat sumber lagi....Mengajar lagi... dan tadi dah dapat duti latihan sukan......dan minggu depan...pemantau ISO nak datang pulak...isyylkkkkk...kacau sungguh...

Dan hari ni...  entah camana aku boleh lupa ada kontak time..........bila tersedar... dah lewat...malaslaa nak naik...heeheheh
      

5 comments:

AZNI BINTI MAT ISA said...

itulah manusia..betul6X sambil angguk2 kepala, kerja oh kerja yg tak pernah abis. dan uda ketahui lah betapa beruntungnua kita ada ruang untuk diri kita iaitu blog kita. aku adalah aku. kehkehkeh, at least ilang tention.

Anonymous said...

Salam Pn Ros,

Mana tempat serupa je. Biasanya yang cepat naik pangkat ni orang yang banyak cakap dan pandai cakap. Orang yang kerja betul dan lurus bendul payah skit sebab mrk ni fikir nak buat kerja. Yang bnyk cakap ni otak dia ligat nak kelentong sebab tu nampak cam perfom je tapi do nothing.
Tapi yg lebih smart macam tadilah tak nak hand over. Bila ada masalah kita nak refer tak boleh sbb tak handover jadi kita juga yg kena.Senang boleh lepas dan bagi alasan. Kemudian jenis2 ni ketepi tidak ke tengah pun tidak.Tak ada satu t/jawab khusus. Senang nak cilok bila tang bagus dia pun hulurkan muka dgn skil ulasan yang hebat seolah2 dialah yg menjayakan kerja tu. Bila bak tak bagus tiba2 mrk boleh pulas perkara tu jadi t/jawab kita pulak.Jadi bagus kat dia tak bagus pergi kat kita. Jadi bawak - bawaklah bersabar.Tapi manjang je kita terkena.Spt kata Ibrahim Pendek dlm cerita Ali Baba bujang Lapok tu" Mari kita lihat siapa yang kenaaa...."
Ok cau dulu

Mountain Climber

roslaini saad said...

Dekni dan Moutain Claimber...

Kalau buat kajian tentang watak manusia ni.. boleh buat Phd..hehehe
Tapi yolahhh...asyik kita yang terkena kadang-kadang blow up laa juga...

uncle gedek said...

Saya tak nak jadi cikgu sebab - SUSAH!

azieazah said...

Salam Kak ROS.
Kesian dgn para guru. Selalu dengar rungutan dalam macam2 hal.

Guru sekarang tak macam dulu lagi. Sekarang mcm2 kerja kena buat.

Sebab tu kawan saya terus berenti jadi guru. Minta masuk Jabatan. Lega dia kata. Tak pening nak fikir pasal anak murid lagi.

Bleh gitu ek?