Pages

Followers

Saturday, January 8, 2011

Naik Pangkat.. Tahniah, untuk kawan-kawan.....

    Tahniah....untuk kawan-kawan yang baru dinaikkan pangkat...Memang setiap tahun ada saja rakan-rakan guru yang naik pangkat...
Dari guru biasa...ke Ketua bidang,
Ketua bidang ke  Penolong Kanan...begitulaa urutannya...Sekarang ni, dengarnya dah tak lagi terus melompat macam dulu,..dari guru biasa ke PK KO KO....

Setengah orang anggap naik pangkat...bertambah rezeki...tapi sebenarnya bertambah kerja.....hehehe
Semua guru tahu...naik pangkat dengan naik gred...lebih grand naik gred.... Dg 41 ke DG44....berubah elaun, berubah tangga gaji....kalau naik DG48...lagi sedaplaa elaun yang diterima... Naik Guru Kanan ataupun ada yang panggil Ketua Bidang...cuma dapat elaun....RM 120..( untuk siswazah )...silap-silap tak dapat bagi yang dihantar ke sekolah gred B....atau pun silap-silap lebih mahal duit minyak...sebab kena pindah jauh....

Jadi jangan hairan, kalau ada yang menolak jawatan....ada orang di jabatan lain tak faham bab ni....heheheh kata mereka tolak tuah....Tapi tak hairan juga...yang gembira habis..sebab bila naik pangkat, ertinya sebaris dengan pihak pentadbir.. boleh beri arahan. Tidak ditakok lama....ada kuasa...dan entah apa lagi...heheh

Bab ni subjektiflaaa... ada orang suka, ada orang tak suka.....
Tapi kalau tanya aku....aku lebih suka naik gred...dari naik pangkat....Sebab ... tak seronok ke, naik gaji contoh....DG48 ( dah taraf pengetua tu...) tapi mengajar tingkat 3 je..heheh mengajar Pendidikan Seni Visual pulak tu...( tak ada exam..) cukup pukul 1. 40 boleh balik...( kalau jadi pentadbir...pukul 3.00 petang belum tentu balik lagi ) tak dibebankan dengan masalah sekolah, tak dibebankan dengan mesyuarat berjela-jela dan berhari-hari.... tak payah nak arah guru buat kerja...

Jadi , fikir-fikir laa sendiri....mana lagi seronok...dapat gaji atau dapat kerja...????

2 comments:

Insan Marhaen said...

kehidupan ini sendiri adalah subjektif..

roslaini saad said...

Terima kasih..insah Marhaen..kerana sudi menjengok ke blog saya..

memang benar...kehidupan ini sendiri subjektif...tiada suatu yang tepat, mengikut pengiraan akal kita sendiri...yang kita kata betul..di mata orang lain belum tentu betul...