Pages

Followers

Sunday, December 12, 2010

lakaran idea untuk soalan 4...Senihalus kertas 2 spm esuk...

Esuk...anak-anak didik saya akan berjuang dengan kertas 2 psv - seni halus...Bila dapat soalan, saya rasa teruja sangat...sebab saya ada memberi mereka latihan sebelum ini melukis bentuk binatang...( setiap tahun pasti ada soalan mengenai binatang...cuma tahun ini dalam bentuk fantasi..) Untuk memudahkan proses melakar idea..saya lakarkan langkah demi langkah untuk mereka boleh mengikutinya.....

lakaran 1
Lukiskan bentuk asas kepala...

lakaran 2
Lukiskan tanduk untukmenambah karektor binatang aneh ini...

lakaran 3
Masukkan rupa kepala binatang....saya lukis mirip kepala lembu..

lakaran 4
Melukis bentuk badan makluk/ binatang aneh...
ekor saya lukis seperti ekor ikan..
lakaran 5
Masukkan rupa kaki ...macam kaki katak...bentuk kaki macam manusia./ monyet..
lakaran 6
Tambahkan tangan....macam tangan manusia/monyet..
tangan di depakan untuk menampakkan karektor meronta-ronta...melepaskan diri..
Lakaran 7
tambahkan tumbuhan yang melilit badan binatang aneh.....

dan untuk tambahan dah tak susah hanya tambah pokokpokok aneh dan warnakan...seaneh mungkin....
selamat berjaya...dan mencuba...

1 comment:

uncle gedek said...

Haha! Step by step! Suka suka!