Pages

Followers

Tuesday, February 9, 2010

Kajian rekaan seni visual...


Kerja kursus SPM datang lagi......
Aduh mak....letihnya rasa....Rasa baru sangat buat dengan budak tahun lepas, tahun ni dah datang balik soalan......
Kajian Rekaan Seni Visual adalah kerja kursus untuk budak -budak tingkatan 5 yang ambil Pendidikan Seni Visual dalam SPM.
Terus terang aku nak bagi tahu...cukup senang nak skor kalau ambil subjek ni.....mana tidaknya, soalan dah tahu awal-awal....macam soalan kerja kursus ni....
Tak tahu melukis...???? Semua ni cikgu boleh tolong....janji pelajar nak buat kerja...Tapi malangnya......
kebanyakkan pelajar yang ambil subjek ni, semuanya kelas hujung....yang datang sekolah kerana terpaksa, tak ada pilihan.......
Kalau yang datang dengan sukarela pun, kebanyakkannya blur....tak tahu hujung pangkal.Dah masuk tingkatan lima pun masih tak tahu, kena buat kerja kursus.....
Jangankan watercolor, pensil color pun tak nak beli.....apahal...???
Yang bawa color tak bawa berus.....
ada berus, ada color tak ada bekas air......
Semuanya nak sekolah sediakan... kertas sehelai pun tak nak bawak...
Aku jadi cikgu sejak tahun 1990....tapi buat kerja kursus dah dekat 15 tahun, sebelum diwajibkan lagi....masa tu dipanggil kertas 4.
Ada yang dah berjaya masuk Universiti....sambung degree kat Uitm .ambil Art and design la jugak...
Dan ada juga yang jumpa aku menyesal tak sudah...
sebab masa tingkatan 5, berbuih aku nasihat tak nak dengar...
Puas aku kejar nak siapkan kerja kursus, ..Ada yang terpaksa aku kejut tengah tidor...( biasalaa tu....meleleh air liur basi, ( nak tergelak pun ada...) mereka ni lebih rela tidor dari menyiapkan kerja..waktu cikgu tak ada...
Dan tahun ni, aku dah nampak bayangan-bayangan calun yang nak ambil kertas 3 ni..aduhhh....
sasaran 100 peratus memang tak ada nampaknya...
Si Durga...anak India sorang kat kelas 5K....dah banyak hari tak datang sekolah..
Yang tenggelam timbul...dua tiga orang...
Yang bakal cemerlang pun......tak ada nampaknya...kalau ada sorang pun, seronok juga rasanya...
STRATEGI....!!!!?????ADUHH...TENSION DIBUATNYA.....

5 comments:

umi_e said...

Anak saya ambil PSV sebagai mata pelajaran tambahan SPM tahun ini. Di sekolahnya tidak ada diajar PSV kerana semua ambil sains/LK - saya khuatir juga dengan kekurangan ini...

amelia said...

insyaallah, cikgu.. sy nak lulus dan buat yg trbaik untuk psv... huhu

aznimatisa said...

hehe..Uda cam sama je kita,, Tsung wah dah mula..jom wat sesama

kakcikseroja said...

Aduh.. sapa kata senang jadi cikgu, kan? Sabar je la, Ros.. :)

roslaini saad said...

umi-e..
Tahniah kerana seorang emak yang memahami. Kalau di sekolah tak diajar PSV, umie boleh hantar anak ini ke Tuisyen...saya percaya anak Umi memang boleh melukis sebab tu dia berani ambil subjek ni...
Amelia..
nak berjaya kena banyak buat latihan...lama-lama kita akan menguasai teknik. Saya dulu pun bukan pandai sangat.

Dekni...
Walaupun pening kepala...kerana tugas kena tempuh juga...Pilih tajuk mana...??? uda tentunya batik...

Kak cik...
Cikgu dulu mungkin senang sikit...tapi sekarang, kerja cikgu tak seindah diimpikan...memang kena sabor banyak-banyak..