Pages

Followers

Tuesday, January 26, 2010

Aku dihentam....

Ini blog ke tiga aku untuk hari ini....
Sebenarnya selepas menulis dua blog yang terdahulu, aku membaca blog seorang blogger yang aku minati....Terutama sekali perjuangan beliau membesarkan anak-anak istemewa. Tetapi disamping itu beliau juga suka menulis tentang politik dan isu semasa...dan tentunya blog ini lebih kepada puak kiri....
Aku sebenarnya tak kisah....ko punya hal lah nak menulis...Kita punya kebebasan untuk memilih kepimpinan mana yang kita rasa terbaik...Tapi satu hal ni aku rasa tak setuju...jadi aku komen dalam blog beliau. Aku memang tak setuju, kalau ada pihak yang memperalatkan budak sekolah, budak universiti atau mana-mana pelajar yang masih belajar.....untuk tujuan politik atau kepentingan yang seumpamanya......lebih-lebih lagi yang melibatkan demontrasi dan tunjuk perasaan di jalanan....aku memang bangkang habis....
Dan aku pun memberi respond kepada komen seseorang yang sealiran dengan pandangan aku....Waduh, waduh.....aku kena belasah teruk ....mereka kata aku cikgu bodoh....(alhamdullillah...padanlah aku rasa begitu tenang sehari dua ni....rupanya ada orang kutuk aku.)
Aku dah jadi cikgu dekat 20 tahun...dan dah jadi emak 19 tahun..... Anak murid aku dah bersepah....dah menjawat macam-macam jawatan...Anak aku 4 ...semua dah remaja....
Satu benda yang aku tak boleh terima....dah kita didik mereka baik-baik di sekolah....tiba-tiba ada pulak yang suruh buat kerja bodoh....Kemudian ditangkap, ditahan lokap....lebih malang di tahan di penjara....siapa yang nak bertanggungjawab....Masa depan terjejas, kerja pun entah dapat entah tidak....kemudian salahkan orang lain lagi....padahal siapa punca kebodohan ini.....
Kalau mak bapak kaya tak mengapa....harta menimbun, anak jutawan ke...Hutang PTPTN pun tak habis bayar...dah buat hal....siapa yang susah....Lu fikirlaa sendiri, kalau anak kita yang buat hal macam ni , apa ko rasa.....
Belajar entah ke mana,politik entah ke mana....sudah-sudah hutang piutang kita yang tanggung...
Kepada sesiapa yang mengata aku cikgu bodoh....sekurang-kurang aku dah bantu pelajar-pelajar, anak-anak kita ni ke UNiversiti....KO yang pandai...takkan nak hantar mereka ke Penjara....?????
Pinjam kata-kata Nabil.....LU FIKIRLAA SENDIRI.....

8 comments:

Lee said...

Hello Roslaini, I read with interest your this posting.
And fully agree with you.
Todays young people so different to when the old days.
Apa la nak buat, we as parents can only do our best. And I am sure you as a Chegu is giving all your best.

The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates.
The great teacher inspires.

The best teacher is the one who suggests rather than dogmatizes, and inspires his listener with the wish to teach himself.
A teacher's purpose is not to create students in his or her own image, but to develop students who can create their own image.

\You stay easy and have a nice day. Senang datang, best regards, Lee.

roslaini saad said...

Uncle Lee..Thank you so much for your comment...I'm sure most parents and teachers agree with me... All we want is the best for our student and our genaration...

Anonymous said...

fulamak cikgu.. siapa yg kutuk cikgu tu memang nak kena la.. huhu.. :(
apapun, sy stuju ngan cikgu!

Mamamat said...

Salam cikgu
Walaupun otak teman nampak ke'kiri',teman tak peghonah nyuruh bebudak atau deme yang masih ngaji pegi demo. Yang tetuapun teman tak sughuh pegi demo. Teman pegi demopun tak sape yang sughuh. Keme anggap demo tu satu pesta. Tapi pesta yang berisiko ...

AZNI BINTI MAT ISA said...

ala Uda,, yg hentam uda tu adalah budak yg suka ponteng kelas masa skola tu,, cikgu ngaja dia hapah pun tak paham,, tu yg jadi camtu,,tak berkat idup kutok cikgu bodoh,, daulat kat cikgu.

AZNI BINTI MAT ISA said...

woish,,,,baru pas baca yg uda kne hentam tu,, sah2 budak skolah yg x bernama,,tu jenis baling batu sembunyi tangan,,pastu tuding jari kat org, malu tgok tulisan tu,, memang boleh didih hati,,sabooo je la. Allah akan membalas.

roslaini saad said...

Amelia...jauhi demontrasi...kecuali demonstrasi direct selling...heheh sebab ada jamuan lepas tu...

Cikgu Mamamat..
orang yang kutuk saya tu..saya tau bukan cerdik sangat..orang macam cikgu tak kutuk punya..

Dekni...
Tu yang malas tulis bab politik ni...heheh...baru tulis sikit je...dema hentam bukan main...kalau tulis banyak, mau masuk TV kot...

Zaitun said...

Salam

Guru kerjaya yang mulia kenapa nak kutuk.Banyak dah ilmu yang dicurahkan dan ramai yang dah berjaya.Mudah2an cikgu bersabar dan teruskan perjuangan. Semoga di berkati Allah.