Pages

Followers

Wednesday, December 2, 2009

Misteri Nusantara....di Ipoh..


Sebenarnya pengalaman ini aku lalui hari Ahad yang lepas.......aku kan rajin buat kelas tambahan....hehehehe ( puji diri sendiri..) sebenarnya aku tak ada masa lain, untuk mengajar last minit dengan anak-anak murid aku....Dan esuk , ada sehari lagi....moga dapatlaa..ku curahkan ilmu yang ada pada anak-anak muridku ....

Apa yang berlaku sebenarnya...sedang aku mengajar anak-anak murid ku ini...tiba-tiba aku terdengar ayam berkokok....mula-mula aku ingat aku tersilap dengar, kemudian dua tiga kali...( lebih kurang pukul 10.30 pagi camtu....) Kalaulah, sekolah ku ini di dalam taman perumahan aku tak heran sangat....atau pun di sebelahnya ada perkampungan... Sekolah aku terletak di tengah-tengah antara dua kampus Politeknik Ungku Omar... so, siapa punya ayam....??????

Di sekolahku memang confirm tak ada ayam. Kat Politeknik tu...ada ayam ke..??? Mula-mula anak-anak muridku gelak-gelak bila aku timbulkan persoalan....Otak bebudak tu belum sampai kepada apa yang aku fikirkan.... tapi lepas tu...semua budak tu diam...

Lepas tu..sedang aku melukis bunga orkid untuk dibuat contoh ...aku terbau sesuatu yang harum....mmmm sekali lagi mulut aku bertanya kat budak-budak tu.... Bau taik lembu laa cikgu...


Isykkk...betul saya bau wangi bunga...


Sekali lagi budak-budak ni terdiam....


Sekolah aku ni memang hebat juga kisah-kisah 'misteri nusantara'nya.... Pada satu ketika dulu, sewaktu memecah toilet lama untuk dijadikan bilik stor seni aku....macam-macam peristiwa terjadi... Kisah budak histeria memang dah jadi biasa...( tak keluar surat kabar pun..) tapi yang lebih mengerunkan " sesuatu" telah mengikut kawanku balik rumah... Kawan ni panas pijor , tak sedar diri.. tak mahu masuk rumah...hingga kena panggil bomoh. ( kawan ni mengajar di sebelah petang masa tu..) dan lebih menariknya..esuk kami nampak kawan ni di sekolah...padahal dia dah ambil mc..( kami pun tak tahu dia sakit masa tu..)


Yang lagi bestnya..Mantan PK I sekolah aku...siap nampak lembaga main air tepi kolam, depan pejabat....kalau bab bunyi-bunyi ni kira biasa sangat pada dia...tapi kebelakangan ni memang kurang sikit cerita-cerita ni ...

Aku pun pernah sekali diuji...Aku datang sekolah sebelah malam, kerana waktu tu Razi menumpang tuisyen dengan budak-budak asrama. So...aku ingat nak lepak dalam bilik stor aku tu....aku pun kurang sihat sikit..Tiba-tiba tutup tin spray atas meja melompat turun..aku biarkan. Aku heran juga...tak de angin tiba-tiba jatuh..dan kemudian aku nampak penutup tu melompat....sah dah....aku pun keluar dari bilik tu...Memang betul laa orang kata, benda-benda ni memang suka menggangu bila kita tak berapa sihat...barangkali nak menghiburkan aku...kakakkakaka... Aku ni tahap berani jugak...kalau orang lain rasanya mereka tak duduk dalam bilik tu lagi. Lagipun selagi dia tak merupa depan aku...apa aku nak takut...betul tak..

Tapi tahun ni aku rasa kurang sikit ..kes-kes histeria ni, sebab selang dua minggu kami adakan bacaan yassin di perhimpunan....sebenarnya tujuan untuk menguatkan semangat budak-budak laa..tapi rangkum sekali laa semua niat.

Biasanya kes-kes begini...bila ada yang cakap besar....sengaja mencabar 'penghuni' misteri ni.

Pernah sekali terjadi sebab tulaa...seorang pelajar lelaki asrama...boleh mencabar benda alah ni... tak lama lepas tu...melolong laa kawan dia....lari satu padang tak terkejar..panggil bomoh laa apa lagi. Kecut perut habis budak-budak ni...

Berbalik pada kisah aku di awal tadi...bau bunga yang harum tu...sebenarnya dari sepohon pokok mempelam di tepi kantin......memang banyak bunga aggerik putih berbunga di situ....so, dari situlaa...datang baunya...

Tapi bab ayam berkokok ni..........aku masih mushkil....ayam siapa yer...!!!

4 comments:

aznimatisa said...

wa uda,,, serammm la,,, ayam kokok tu tanda2 nak kaya kot,,hehehe

Anuar Puteh Harun said...

Saya pun seram,macam tengok cerita momok.....sampai anak saya mengigau ketakutan...

roslaini saad said...

Azni dan Anuar...
sebenarnya hari ini baru saya perasan...dalam kampus Politeknik ni ada kuaters untuk kakitangan mereka....barangkali ada laa yang membela ayam...hehhe
tahu saja ajelaa..bapak ayam suka meronda-ronda dan berpoya-poya..sampai tepi pagar sekolah...hehehhehhehehe

aznimatisa said...

Hahahaha,, ketawa dekni baca,,hehe