Pages

Followers

Sunday, November 29, 2009

cuti-cuti Malaysia...

Sebenarnya aku dan keluarga jarang-jarang dapat pergi bercuti bersama.....kalau berjalan pun jarang-jarang pergi semua...semuanya gara-gara anak yang dah kian remaja dan tak nak ikut aku berjalan lagi....
Tapi Hari Raya Aidil Adha baru ni, aku berpeluang dapat bersama anak-anak pergi bercuti ke Pulau Pinang...semuanya kerana nak beraya bersama Razi yang tak nak balik kerana exam SPM belum selesai....Jadi aku dan suami pun berpakat untuk ke Kepala Batas sambil beraya dengan anak di sana....
Permandangan waktu senja dari bilik hotel Seri Malaysia Kepala Batas.....cantik kan...
Kerana kebetulan kami jarang-jarang bercuti...so suami cadangkan kami bermalam di Kepala Batas...Jadi kami pun bermalam di Hotel Seri Malaysia, Kepala Batas... teruja sekali anak-anak kerana jarang-jarang kami bawa tidor di hotel...
Inilah empat anak teruna aku....Kecik, Faiz, Razi dan Hakim.
Esuknya kami ke Pulau...dah lama juga tak naik feri.... seronok juga. Yang meletihkan kerana ramai orang yang mempunyai niat serupa kami...nak jalan-jalan ke Pulau Pinang...jadi jem juga laa...dan kena que menanti giliran naik feri


Di atas feri memang seronok lagi kalau turun dari kereta....hehehehe aku yang tua pun teruja sama...puas tangkap gambar feri..



Inilah kereta-kereta yang menanti giliran naik atas feri...tengah panas ni....aduhh..
sabarlahhh...




Pangkalan feri di sebelah Seberang Prai....

Sebelum naik feri ...sebenarnya kami dah perkena cendol di Bukit Mertajam....ermm..sedap sungguh di hari yang panas...tapi bila menunggu nak feri....kami kehausan balik...
dan mulanya terfikir nak makan di Padang Kota....ermmmm sedapnya kalau dapat
Pasembur Penang..

He hehe....sampai ke Padang Kota....memang inilah yang aku cari...rupanya kita yang kena pi pilih apa yang kita hendak dimasukkan dalam pasembur ni....Aku pun apa lagi...masukkan apa saja ikut selera aku....
He hehe...bila time nak bayar.....Nala...tu dia....RM 18.00.......
anak aku kata....(ayat lazim mereka..) Bukan selalu.......
Sebenarnya banyak lagi pilihan anak-anak aku....
Hakim dan Faiz....Chow Kueh Teow....campur udang dan Kerang...
bila bayar...Fuhhhh.....
RM8.00 sepinggan...
( lebih mahal dari makan di Noddle Station, .....)
macam biasa anak aku kata....BUkan selalu......
Razi cuma order mee goreng mamak.... Tapi ok laa...anak-anak pun enjoy..macam kecik kata...
Percutian yang terBest..
Di Pulau Pinang...selain dari makanannya...aku juga teruja dengan bangunan-bangunan lamanya....masih cantik dan nampak kukuh....

Ini sebuah bangunan lama yang diubahsuai menjadi sebuah kelab .....( ada lambang jenama arak)...




dan bangunan ni...maaf aku lupa bangunan apa...

Sebuah bangunan lama dekat dengan pangkalan feri...
( aku ambil gambar sementara menunggu naik ke ferri..)

Dan Kapal Laut ini begitu mempersonakan....berlabuh dekat jeti....ada nama AIDA...


Istemewanya di Pulau Pinang...darat dan laut sama-sama menawan...seperti kapal-kapal layar di atas....cantik-cantik...( kalau laa dapat milik satu...heheheh beranganlaa...)




apa-apa pun feri juga menangkap mata hitamku....
hehehe ada berbagai warna..
yang ini berwarna kuning..




Yang berwarna biru pun memikat kalbu...

dan yang berwarna merah putih ini ....memukau sekali di tengah selat .....
Apa-apa pun tentang Feri...yang tak dapat aku jawab pada soalan anak ku si Kecik...
macamana ferri ni berjalan.....
erm....aku jawab guna enjin.....
dia tanya lagi...enjin macam kereta ke...
aku jawab...bukan...
macam kapal laut ke.....
erm........( aku pun tak tahu )
macam mana feri ni boleh timbul atas air......
erm......aku kata kat kecik...
tanya abang...
abang ada belajar FIZIK...
dan si abang pun menjawab bagi pihak aku........
hehhe...teori entah apa yang dikatakan dek Razi....
si adik macam faham je...
Sebenarnya bukanlah pertama kali aku ke Pulau Pinang....Mak Saudara pun ada di Balik Pulau..malah tahun lepas aku pernah berkursus di sini...
Tapi....apabila suasana itu begitu berkualiti bersama keluarga...
terasa begitu enjoy sekali.... Itupun aku tak berpeluang melawat tempat-tempat lain...sebabnya, jalan di Pulau Pinang jem..membuatkan kami ambil keputusan...tak payah ke tengah pusat bandar...
Kesimpulannya....
Nak seronok bersama keluarga...tak perlulaa...berhabis duit pi jauh-jauh....hehhe
( sebenarnya duit tak ada...kalau ada bolehlah pi ( pergi )....)
di Malaysia pun banyak tempat percutian yang menarik.


















No comments: