Pages

Followers

Monday, September 28, 2009

Raya di Matang..

Aku dan famili balik ke Matang pada malam raya kedua... Kami sampai hampir tengah malam, kerana anak-anak ajak si ayah ronda-ronda ke Taiping dulu... Bila kami sampai rumah Matang yang biasanya sunyi sepi..dah berubah suasana. (itupun...waktu sampai ramai dah tidor..)Sebelum kami sampai, anak sedara aku Iskandar( Tokeh Asam Pedas Mak Usu dekat Seri Gombak ) dan famili dah sampai. Setiap tahun rutinnya begitu...dari rumah datoknya di Kedah mereka akan singgah rumah tok wannya di Perak...
Kak Ani dan famili pun baru sampai dari Manong.. Kak Pidah dan anak-anak juga Azhar dan anak-anak dah tido masa kami sampai...Dan problem nombor satu bila ramai-ramai dah balik ialah mencari port tempat tidor....Itupun nasib baik Kak Gayah dan famili dah balik sebelah petang ( aku tak sempat jumpa)..kalau tidak lagi problem...sebab kak Gayah ramai anak dara...
Entah camana aku boleh terlupa nak ambil gambar semasa di Matang...Nasib baik Uda anak sedara aku ambil gambar-gambar suasana raya di Matang... Pagi raya hanya dua famili je yang ada, Kak Pidah dan adik Azhar dan keluarga....( ceritanya mereka makan sate pagi raya.....alahai...sedapnya....)
Wajah emak dan abah di pagi raya.....Pasangan yang bersama sejak kecil sampai ke tua...

Adik Azhar dan isteri bersama Kak Pidah dan emak...
Kak Pidah dan anak-anak bersama Azhar , emak dan abah....(Along anak Kak pidah yang sulung masa ni beraya di Kota tinggi di rumah sebelah isteri...)

Kak Gayah dan famili sampai di petang raya...Anak dara yang ramai tu anak Kak Gayah...

Kak Gayah dan Kak Pidah....( tengok saiz...macam aku kan ...hehehhehe )

Nisa... anak adik Azhar... kata kakak aku...rupa Nisa macam rupa aku masa kecik...hehehe kalau camtu comel jugalaa aku yer......

Ini lah cucu aku....anak Along Ariff anak Kak Pidah. Cicit Ke empat emak dan abah aku....( Macam mana pun pipi ...tetap trade mark keluarga matang ...hehehhe )
So....tahun ni nampaknya semuanya ada balik ke Matang...kecuali seorang....Kak Long dan Abang Long....entah bila mereka akan beraya bersama-sama kami....Dan aku bagai mengerti kerinduan emak dan abah pada Kak Long...setiap kali mereka bercakap mengenainya.....








3 comments:

UyuNs NuRuls said...

pergh akid dpt muka penuh tu ...

aznimatisa said...

wah meriahnya uda!

A.Shukri Elias said...

gerammm tengok pipi cucu...