Pages

Followers

Saturday, June 20, 2009

SELAMAT HARI BAPA....

Hari ini 20 jun....Harijadi suami ku....dan kebetulan Hari Bapa sedunia....Macam biasa, kami jarang meraikan hari jadi beria-ia dengan hadiah yang mahal dan sebagainya....cukup keluar makan bersama...dan pilihan anak-anak biasalah...KFC.
Aku sebenarnya tak mahu menulis tentang suamiku...tapi bila mengenang Hari Bapa , sudah tentu abah orang yang paling aku rindu..
Memang terasa janggal bila aku menyebut rindu pada abah.... sebab dari dulu hingga sekarang barangkali...aku tak pandai tunjuk sayang aku pada abah...Bila balik, orang ku cari dulu adalah emak. dan kalau talipon pun....yang lebih ku suka berbual dengan emak...( dengan abah susah..abah dah kurang pendengaran..) dan kalau ku beli barang pun...barang itu selalunya untuk emak.
SEbenarnya, apa yang aku lalui ini kerana abah sendiri tak pandai menunjukkan kasih sayang nya pada aku malah pada kami adik beradik... Bila bersembang dengan abah silap-silap akan menimbulkan pertengkaran...abah dari dulu, memang payah nak terima pendapat anak-anak. Sejak kecil, aku memang gerun dengan abah....abah memang garang...sewaktu umorku 14 tahun aku masih lagi dipukul abah....hanya kerana aku lambat bergerak bila disuruh. Sebenarnya waktu tu aku tengah uzur....

Usia remajaku,, dihabiskan menuruti perintah abah menjaga lembu dan kambing...waktu tu aku selalu rasa , abah lebih sayang lembu-lembu dan kambing dari aku anaknya....sebab tu kalau lembu atau kambing tak dapat dikesan...aku tak berani balik rumah, senja ke malam ke...aku akan cari lembu, kambing sampai jumpa. Itu belum lagi bab meredah hutan dan ladang getah,,mengikut lembu-lembu mendapat rezeki...Yang herannya, masa tu aku tak terfikir tentang binatang buas, ular atau sebagainya. Cuma yang ku takut masa tu kalau bertembung dengan babi hutan..tapi alhamdullillah, sepanjang yang aku ingat tak sekali aku bertembung dengan binatang yang terkenal ganas juga.

Memang aku takut betul dengan abah...hujan ke ribut ke...aku tetap mengikut lembu-lembu makan. Kadang-kadang aku demam pun aku takut nak bagi tahu abah..sebab bah tak akan terima alasan-alasan tu.

Tapi bila aku kian dewasa ...baru aku tahu. Pendapatan abah dengan pencen bekas askar tak seberapa. Duit lembu la yang menampung perbelanjaan mana yang perlu. Selain abah menjual, buah-buah di dusun seperti manggis, nenas dan durian. Untuk panjat mengait manggis kadang-kadang abah mengajak aku sama....tanpa upah..macam anak-anak sekarang. Mahu tak mahu kena turuti.

Paling aku tak lupa...mengikut abah pukat ikan belanak....bangun pukul 3 pagi untuk ke kuala sungai. Sebenarnya,, aku yang beria nak ikut... Abah ku memang cekap ke laut menangkap ikan. Zaman remajanya sebelum masuk tentera adalah nembuat kerja-kerja nelayan.

Kebiasaannya...bila abah balik dari memukat, abah akan menimbang ikan-ikan belanak. Dan tugas menjual ikan-ikan tu adalah tugas aku dan kak kiah ku.....murah betul masa tu...hanya 50sen sekati...sekarang mana nak dapat...Macam biasa bila habis menjual duit diserah kepada abah...kami yang menjual tak dapat upah apa-apa...kecuali gulai lemak ikan belanak yang emak masak...sedapnya tak tahu nak cakap...almaklumlah ikan segar...

Keperitan dan kesusahan yang abah lalui masa membesarkan kami adik beradik seramai 9 orang...menyebabkan abah menjadi orang yang begitu berjimat...Sampai sekarang, cara hidup abah masih tak berubah...makan ala kadar...pakai pakaian yang boleh dijadikan kain buruk... dan tak beli perabot baru.. Kereta abah pun kereta second hand. Kalau kami anak-anak tak beli memang abah tak akan beli....namun kadang-kadang aku rasa berjimat abah dah sampai peringkat kedekut...heheh.

Aku masih ingat bila emak sakit..aku minta abah belikan emak katil baru...kesian kat emak. Abah tak beli tapi abah cuma repair je... Aku yang susah hati dengan keselamatan emak, mahu tak mahu beli kan aje katil baru untuk emak. Macam tu juga dengan peti ais... at last kami pakat adik beradik beli baru untuk emak....

Sebenarnya abah dah boleh menikmati kesenangan....dengan duit yang kami adik beradik bagi tiap bulan atau tiap kali balik , dah cukup untuk mereka berdua. Ditambah dengan duit pencen abah yang dah kian banyak...tapi abah tetap macam dulu. Kadang-kadang aku heran dengan abah...dia tak teringin ke hidup dengan lebih selesa...bina semula rumah kampung kami dengan lebih elok ( rumah kampung tu. ..abah sendiri yang sambung sedikit demi sedikit ) Beli benda makanan yang lebih segar ..(abah lebih suka beli ikan lungguk yang murah...) atau pergi umrah pulak...

Aku selalu usik abah...belilah kereta baru...dan abah akan jawab...mana ada duit. Sebenarnya bukan aku tak tahu...simpanan duit abah lebih dari mencukupi...

Walau apa pun..aku tetap bersyukur...dalam usia begini aku masih ada abah.....dan bila usia meniti, aku kian memahami abahku. pengalaman masa lalu menjadikan abah ku begini....Dan abah tak tahu menunjuk kasih sayang bukan kerana apa...kerana dia sendiri dibesarkan sebagai anak angkat...dan tak pernah diajar mengenal kasih sayang.

Apa-apa pun abah....I love you....

No comments: