Pages

Followers

Tuesday, November 8, 2011

Nak masak apa....?????

gambar google..
      Dah lama rasanya aku tak mencari resepi untuk memasak.... Tapi selepas balik dari bercuti Hari Raya Haji ni... nampaknya, aku kena mencari resepi-resepi untuk masak daging korban yang aku bawa balik dari kampung.
    Tahun ini, mak mertuaku di kampung melakukan ibadat korban.... jadi, raya pertama raya haji... kenalah mengadap daging. Kali ini aku betul-betul terkena dengan adik iparku ....
"Kak ros, tak boleh sembunyi bakat... nak rasa air tangan kak ros... masak daging..."
Alahai... tak boleh mengelak le jawabnya...  Nasib baiklah menu yang diminta aku masak cuma 'daging masak kicap'....
pinjam gambar google...

       Itupun jenuh juga mengingat balik resepi.... sebab memang aku dah lama tak masak....hehehehehheh. Sepanjang di dapur, tak habis-habis kena perli dek My suami.... ' Master Chef" dah turun ke dapur... telan ajelaaa...walau dalam hati gerammmmm juga... Tapi alhamdullillah.... air tangan aku not so bad...hehehehhe..
cuma secara teknikal, aku tersilap.... patut bawang besar dipotong bulat-bulat... aku pi potong kecil-kecil.....
( kalau masuk program Master Chef... mesti dah kena singkir...)

     Hari ini balik pula ke Matang...... sekali lagi rasa mabuk tengok daging... Rupanya, keluarga di sebelah adik iparku di Simpang Pulai juga buat korban... ditambah daging korban, yang dapat dari acara korban yang dibuat di Masjid Matang... ( adik Azhar membantu kerja-kerja melapah.... ) dan di Balai Islam , Jalan Kuala Sepetang ... khabarnya tumbang 9 ekor lembu.

masak rupe ni sedap juga kann..... ( gambar google)
    Balik dari kampung... aku terus mereneh sup tulang dicampur tulang kepala lembu yang aku bawa balik .... esuk boleh makan dengan bihun untuk sarapan....
Hari Rabu nanti... ada program Korban lagi di sekolah..... 4 ekor lembu akan ditumbangkan.... aku masuk satu bahagian... aduhhh daging lagi... ( yang paling aku risau bukan penyakit darah tinggi aku... tapi penyakit buasir.... sebab penyakit ni boleh berulang kalau aku terlebih makan daging.. dan cili api ( pedas )

2 comments:

uncle gedek said...

jaga makan, musim daging banyak ni...

roslaini saad said...

Thank you gedek... dalam dok berjaga tu... kadang-kadang terlajak juga