Pages

Followers

Friday, November 4, 2011

Kalau dah nak jadi hak kita.....

      Aku cuma terpandang iklan mengenai motor ini di dalam facebook milik rakan guru yang mengajar di sekolah ku..... Mulanya aku buat tak kisah saja... tapi bila terpandang harga yang ditawarkan , buat aku tertarik... itupun setelah dua hari aku lihat iklan itu di facebook...
      Akhirnya aku nekad bertanya kalau-kalau dah ada yang bertanya... " Kita ceriter esuk di sekolah laa kak ros..." ok ... itu saja yang aku balas. Pagi tadi awal pagi lepas perhimpunan, rakanku ini datang bertanya... betulke kak ros nak motor ni... ada saya bawa ke sekolah .... Aku pun tak banyak kira, setuju nak tengok motor yang dimaksudkan...   Memang dari segi fizikal.. memang nampak dalam kondisi yang masih baik... .
" Nanti kak ros call anak  dulu, suruh dia datang tengok... beli kalau dia tak berkenan pun tak guna..." Sebenarnya dalam hati aku sendiri dah berkenan dengan motor ini.... cuma nak kepastian sahaja..

    Sebenarnya... aku memang berhasrat nak belikan si Razi, sebiji motor..... Dia selalu bersungut, susah nak ke mana-mana kerana tak ada motor. Walaupun di rumah aku, dah ada 4 motor sebenarnya... sebuah Motor Jaguh yang tersadai ..( kata My suami tak ada spare part..) dan 3 lagi motor jenis honda cub... satu jenis wave.. ( aku dengar mereka sebut wave je...) diguna My suami ke tempat kerja... Kapcai lama My suami... dah jadi macam harta si Hakim.. dan yang baru aku beli untuk kegunaan si Faiz untuk ke Kedai...( saiz badannya yang besar dah tak sesuai naik basikal...)

Aku selalu dengar orang cakap... manjakan anak jangan dibelikan motor.... tapi aku beli pun bukan untuk suka-suka... untuk keperluan. Razi perlukan motor untuk pergi belajar memandu kereta....Nak sembahyang jumaat.... senang dia bawa kecik sama. Kapcai si Hakim dah tak boleh diharap lagi... asyik-asyik dengar tengah repair... semedang je.. direpair.... aku pun tak faham..( tapi yerlaaa benda lama... memang itulah penyakitnya... )

   Balik kisah nak beli motor tadi... bila Razi datang ke sekolah dan try pandu motor tersebut ... dia terus berkenan.... ( aku risau juga dengan taste si Razi ni... dia selalu demand barang baru... ) Jadi confirmlaa aku jadi nak beli... tapi lebih buat aku teruja... harga yang ditawarkan pada aku jauh lebih murah dari ditulis di facebook..... Aku syak rakanku ini memerlukan duit... kerana dia nak membuat kerja dakwah, cuti nanti....khabarnya di tanah seberang....  Lalu aku beri jaminan, petang nanti aku keluarkan duit, dan dia berjanji akan buat pertukaran nama....petang ini juga....

  Dan barangkali, niat rakanku ini  baik... dan niat aku pun baik... semuanya selesai dalam satu hari .... Semuanya bagai dipermudahkan... ( Pi bank keluarkan duit pun.. tak perlu tunggu lama....) dan hari ini sahlah... motor di atas tu telah bertukar  milik kepada Fakrur Razi.... ( kena bubuh nama Razi sebab takut si Hakim modified......)
Rupanya itulaa janjiNya...

No comments: