Pages

Followers

Monday, February 7, 2011

Tersadai akhirnya...

   Cuti Tahun Baru baru ni... aku ada peluang balik kampung. Mulanya aku balik dengan My suami... pada hari Khamis... Jalan raya cukup clear.. waktu pergi dan balik..Kami guna jalan lama ( bukan lebuh raya ).. Masa kat kampung tu...aku dapat tahu, Kak Ani nak balik... Hati frust juga sebab My suami tak nak bermalam.. ajak balik ke Ipoh. Ok lah...aku taat dan ikut saja.. Balik Ipoh, anak aku bagi tahu, adik aku Azhar call... (anak-anak aku tak ikut balik kampung kecuali si Kecik je yang masih boleh dipujuk )...
Adik aku ada masalah dengan kereta tak boleh balik kampung... tapi mereka nak datang Ipoh naik ETS.. keretapi letrik... dan mereka nak bermalam di rumah aku...  Fikir punya fikir.... aku cadang nak bawa adik dan familinya balik naik kereta aku... Ipoh dan Taiping bukannya jauh... cuma sejam lebih perjalanan.. lagipun aku tahu, emak tengah kerinduan anak-anaknya....  adik pun aku tahu, memang nak balik jumpa emak...
Bila adik aku dan famili sampai di Ipoh, hari Jumaat... aku terus bagi tahu adik rancangan aku...tentu sekali mereka seronok... Pada aku, di Ipoh ni, tak ada tempat menarik untuk dibawa berjalan..Kalau ada pun.. Lost World of Tambun... kosnya agak mahal... Sebelum balik ke Taiping, kami cari tiket dulu untuk adik dan famili balik, hari Ahad. ...tiket ETS dan keretapi dah habis... kecuali pukul 5.30 pagi... At last adik cari tiket bas di Medan Gopeng...adalah untuk mereka sekeluarga..   jam 8.30 malam hari sabtu..
   Dipendekkan cerita...( nanti saya akan cerita...) kami sampai kampung lebih kurang pukul 8.30 malam... Rupanya di rumah kampung, bukan saja Kak Ani dan suami  ada., tapi juga adik Ram dan keluarga ada....aduhhh meriah jadinya...  Jadilah kami empat beradik balik mengubat rindu emak dan abah... yang lain mungkin ada hal....
     Hari Sabtu aku cadang nak balik awal sikit...sebab takut jem... Sebelum tu kami sempat jalan-jalan sekitar kampung termasuklah melawat sekolah lama kami ..sekarang dah jadi Mazium Matang... Kemudian lajak ke Kuala Sepetang pekena Mee Udang. Dan terus melawat kawasan Bakau di sana..( nanti aku cerita yer..)
    Bila balik... Kak Ani dan Ram.. sebuk menyiap makan tengahari... Menunya Gulai ikan SEmbilang dan  tomyam udang... Adik ipar aku beli kat Tanjung Piandang.... Aduhhh tak akan nak balik macam tu je...So ..plan nak balik pukul 3.00 petang dah jadi pukul 5.00 ptg.. aku suspen juga takut jem di lebuh raya.. ..Budget masa biasa...memang cukup timing kalau adik nak naik bas pukul 8.30 malam.......
Sepanjang jalan aku berteka teki... nak pilih lebuh raya atau jalan lama... akhirnya aku pilih lebuh raya.... rupanya.. takdir tak menyebelahi aku... keluar je tol Changkat Jering.... kereta dah jem....adussssss......!!!
perjalanan kereta tak boleh lebih dari 60km/ jam pun... adakalanya kena berhenti dan menyusur pelahan... Sampai kuala kangsar... jam dah pukul 6 petang lebih.... Aku terpaksa buat keputusan, pilih jalan lama, keluar dari jalan lebuh raya... kerana aku begitu bimbang dekat dengan terowong Menora..dan jalan ke Jelapang... mesti teruk jem di situ....
   Keluar ke Kuala Kangsar... sekali lagi kami terperangkap... jem juga....!!! aduhhh...  Adik dan isteri aku nampak dah gelabah... aku pun... kereta jalan macam semut je..Aku pujuk adik... tak apa... jalan ke bandar je, yang jem..lepas bandar tak jem lagi...sebenarnya aku pun gabrah juga...
Tapi memang betul... melepasi pekan Kuala Kangsar.. jalan agak lancar....hati begitu lega....dalam diam aku berdoa... masih ada masa untuk adik naik bas balik ke Kuala Lumpur...
Rupanya kegembiraan kami tak lama.... sampai di Sungai Siput... kami kantoi.... jem lagi teruk dari disangka... dan kereta Honda tua aku, dah tak tahan menahan semput... akhirnya mati di tengah jalan....adussssss!!!!!!......................................... Jam dah tunjuk pukul 8.00 malam.... Kami keluar dan tolak kereta ke tepi... betul-betul depan Balai Polis cawangan Trafik Sg Siput...  Bagusnya adik aku... dia tak marah-marah.... sebaliknya dia kata kat isterinya... Kita lupakan tentang balik Kuala Lumpur.... Barangkali dia juga faham... aku lebih stress dalam keadaan begini... Kereta tua aku ni. sebenarnya memang tak tahan jalan jauh.. tapi yang lebih menjadi masalah...  dia tak boleh berhenti-henti ....( kena jalan terus...baru ok )..
Aku call My suami bagi tahu... ( dia balik kampung Bota ).. dan adik call balik Matang...( tak pasti dengan siapa )...
My suami pesan... Buka bonet depan, tunggu sejuk .... dan tengok air ada ke tak ada... Memang betullah... air dah kering... barangkali juga sebab kami buka aircont.... Anak-anak adik dah melompat keseronokan sebab dah boring lama dalam kereta...jenuh pula isteri adik mengepong...  Bila agak sejuk, adik isi air semula...( nasib memang kami bawa air untuk kereta.. kalau emergency ).. dan alhamdullillah... kereta boleh distart semula... kami tarikh nafas lega..... ( selepas lebih kurang sejam setengah...)
Kami mulakan perjalanan balik... pegawai polis yang singgah tengok kami, bagitahu... di Chemor lagi teruk jem... aduhhhh... kami tabahkan hati....Tapi memang betul pun... Bas-bas pesiaran pun turut guna jalan yang sama... Kali ni , adik jadi pandu arah.. aku pandu redah jalan kiri... sebab tak mahu kereta berhenti-henti.. lantaklah... apa orang nak kata... Tapi sekali lagi kami kantoi.... suhu kereta naik lagi..........................adussss
sekali lagi kami kena berhenti......Kali ni kami berhenti, dekat dengan pekan Chemor... rupanya baru aku perasan... satu kipas kat enjin tak berfungsi... .. sekali lagi kami terpaksa tunggu hingga kereta sejuk balik....
Bila kereta dah agak sejuk...aku try start kereta balik... kali ini aku kena buat keputusan, untuk pilih jalan menghala TASIK ke Ipoh atau jalan menghala Tanjung Rambutan..Ulu Kinta dan terus ke Tambun... akhirnya aku pilih jalan hala ke Tanjung Rambutan... sebab kalau hala ke Tasik....mesti banyak trafik light...
Dan kali ini.... keputusan aku tepat sekali.... perjalanan lancar......Alhamdullillah........sambil tu.. aku bagitahu kat adik... tempat-tempat yang kami lintasi... termasuklah Hospital Bahagia Tanjung Rambutan.....
Kami sampai kat rumah lebih kurang pukul 10.30 malam..... Malam tu, adik dan famili bermalamlah di rumah aku..... Aku bagitahu kat adik...semua ni tentu ada hikmahnya...cuma kita tak tahu, apa yang Allah nak bagi kat kita...
Mulanya adik dan isteri cadang nak naik ETS pukul 5.30 pagi... tapi lepas tu, dapat call dari Kak Ani, ajak adik dan famili tumpang dia balik ke Kuala Lumpur......

5 comments:

azieazah said...

Allahuakbarrr... banyak betul dugaannya.

tapi bak kata Cikgu, ada hikmahnya yang tersembunyi.

Sabar dan redha.

Tadi sebut Tanjong Piandang??
Itu kampung saya la Cikgu..!

Makan Sakan-Sakan: Aku Puas Hati Benda Lain...

kakcik said...

Alhamdulillah... akhirnya mereka dapat juga balik kerKL walaupun terlepas bas.

aznimatisa said...

alhamdulilah, ada hikmah tu uda, semua menguji kesabaran. jalan2 d kuala kangsar sesak macam kat kl, tak pernah2 jadi gitu. tak pe uda, semua ni mengajar kita untuk belajar bertenang.

Arizakiah said...

Salam ziarah..
Untuk Sabtu dan ahad lepas tak boleh lagi nak pilih jalan lebuhraya or jalan lama..semuanya jem yang luar biasa...

roslaini saad said...

Azieazah.... Tanjong Piandang Kampung AA...Laa...tak sangka sungguh. Adik dan ipar-ipar saya tu dok plan nak pi memancing kat sana...hehehe kalau saya lelaki saya pun mau mengikut...memancing ikan sembilang...bestnya...

Kak Cik... yer alhamdullillah..selamat balik, paling risau sebab adik tu bawa anak-anak antara 4 - 8 tahun...bayangkanlah.. betapa renyahnya...

Dekni..
Betullah... peristiwa macam ni mengajar kita bertawakal... dan kesabaran. ..

Arizakiah...
Terima kasih kerana sudi berkunjung... sebenarnya inilah first time saya alami kesesakan jalan lebuhraya...hehehh sebelum ni.. mungkin sebab saya balik lebih awal..