Pages

Followers

Sunday, July 4, 2010

kisah secret admirer lagi....

Selepas spm, aku tak berjaya sambung ke tingkatan 6...semuanya gara-gara BM aku dapat 8... Jadi sementara nak dapat belajar, kakak-kakak cadangkan aku mohon kerja.. Dan mungkin dah jadi rezeki aku.. aku diterima berkerja di bawah Pusat Kepakaran., Perancang Keluarga Negara. Sekarang dikenali dengan nama LPPKN... jawatan yang diberi kepada aku masa tu ialah pembantu makmal... ( kena hadiri temuduga ...)

Dipendekkan cerita aku di tempatkan di Makmal Klinikal, Hospital Bersalin, KL. Pada Januari tahun 1982.. gaji...hanya RM 360.00 aje masa tu.... Semasa dihantar ke sana, aku dikenalkan dengan Juruteknik makmal tempat aku berkerja... Jadi aku akan berkerja bersamanya....Di makmal tu ada 7 orang kakitangan, hanya 2 aje staff perempuan termasuk aku.. Masa tu umor aku baru je 18 tahun....( muda belia bebbb.....)

Yang lain semuanya adalah staff Hospital Bersalin, kecuali aku dan juruteknik makmal tadi... yang aku panggil abang usop ( umur dia masa tu 26 tahun dan masih bujang...) Kata abang Usop..aku dapat kerja situ, sebab dia memohon pembantu, sebab susah nak cuti...sebab dia sorang saja bertugas untuk Pusat Kepakaran...( Kliniknya berasingan dengan hospital...) Oh ya... Doktor Pakar masa tu ialah Prof Dr. Hamid Arshad yang pakar bab sakit puan ....jadi aku kerja bawah dialaaa....

Kerana aku kerja dengan abang usop...hubungan kami jadi mesra.. Pernah juga dia ajak-ajak aku keluar tengok wayang...tapi aku tolak...( dia kata aku gadis pinggitan...)hehehhe sebenarnya aku respek kat kakak dan abang ipar yang jaga aku masa tu... balik kerja terus balik tak merayap mana-mana... Kalau merayap pun sekitar Chow kit aje...( hospital dekat dengan Chow Kit )
Abang Usop ni. ..istemewanya dia ni, begitu caring..dan mempunyai minat yang sama dengan aku...Minat seni. Dia pernah jadi penari dengan Normadiah dancers pada tahun 70an... dan dia ajak aku juga pergi belajar menari.. tapi masa tu aku dah bertudung. Jadi aku rasa canggunglaa pulak nak pi belajar menari...

Masa berlalu, dalam diam aku terasa suka dengan abang usop ni... lagi pun aku mana ada kawan lain kat KL masa tu.. ... Tapi satu peel aku, bila suka aku tak ceritakan... Bak kata ...KU PENDAM SEBUAH PERASAAN....HEHEH... Dan abang Usop ni pun aku tahu dia sukakan aku...dari usikannya... cuma bila kita kerja bersama, kita kena fikirkan antara usikan atau serius ke tidak.... dan itulah yang selalu bermain dalam kepala aku....

Pernah juga dia terus-terang ajak aku kahwin.... tapi aku secara jujur cakap belum bersedia...sebab keinginan yang tinggi untuk sambung belajar... ( aku anggap dia main-main aje bila ajak kahwin...) Masa berlalu, kat klinik datang seorang staff yang cute mute.... aduhh...aku tengok abang usop ni tangkap angau juga dengan staff baru ni..... sekejap-sekejap hilang kat klinik.... Pernah satu kali aku buat spot check... memang dia duduk di kaunter, tengah sembang dengan kerani baru ni..

aku....ohhhh jelous jugaaa.....frust menungging rasanya... tapi macam biasa aku cuma pendam sebuah perasaan..... Pernah satu ketika, aku nak hilangkan rasa frust aku... aku bawak berjalan dari chow kit melusuri jalan Tunku Abdu Rahman dan sampai ke station Keretapi....jalan tanpa tujuan...( lepas kerja hari sabtu.) Puas aku marah diri sendiri, sebab niat aku nak belajar lagi bukan bercinta... Entah macamana, di satu simpang tengah aku berjalan... terserempak laa pulak dengan si abang usop yang tengah berhenti di trafik light... Esuknya... tak habislaa soal dia...aku buat apa di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur tu....Prinsip aku... aku tetap tak akan cerita sebabnya....

Satu hari... abang usop ni tak datang kerja dan aku tertanya-tanya... jadi aku ambil keputusan talifon seorang kawannya di satu makmal yang lain di hospital tu.....Tapi rupanya, niat aku menalifon kawannya, menimbul salah sangka pada abang usop. .. dia sangka aku syok kat kawan dia tu... Mulai hari tu ..dia kurang mengusik aku lagi.. dia lebih serius.. dan tiada renungan mata yang mencairkan hati aku.....aduhhhhh....

Dalam diam lepas tu, aku memohon untuk masuk ke ITM... dan abang usop pula...masih dengan impiannya nak kahwin... Akhirnya dia temui seorang gadis dari Pahang... yang diperkenalkan oleh abang iparnya.... Saat-saat dia nak bertunang tu.. rasa hancur juga hati....tapi aku kuatkan nekad nak belajar... forget about love... Tapi bukan senang juga nak melupakan....yerlaa... kawan berkerja setiap hari..

Dan rupanya, apa yang aku rasa ni, dapat 'ditangkap' oleh seorang kakak kerani yang baik dengan aku... dia suruh aku berterus terang aje... Tapi aku rasa tak mungkin... sebab masa tu.. abang usop tengah bahagia untuk melangsungkan pertunangan..

Akhirnya, yang aku tunggu dapat juga... aku dapat masuk ke ITM mulai Julai 1982, Gembira hati hanya Allah yang tahu. Dan aku tahu, inilah jalan terbaik untuk aku lupakan abang Usop....Jadi aku hanya sempat bersama mereka selama 6 bulan sahaja....

Jadi akhirnya aku berpisah juga dengan abang Usop...walaupun sedih tapi aku gembira.. Kerana ini yang terbaik untuk aku... tapi bila aku masuk ITM, tak sorang pun tahu sebenarnya masa tu.. aku tengah bersedih...BUAH HATIKU TUNANGAN ORANG.....heheh...
Walaupun aku dah jadi pelajar ITM... ada juga aku singgah kat Makmal aku berkerja... dan masa tu bila jumpa abang Usop... aku tahu, abang Usop dah tahu perasaan aku.....cuma dia tak luahkan aje...dia kan dah jadi tunang orang... Kalau tak silap ... dalam tahun tu juga abang Usop kahwin... dia jemput aku, tapi aku tak dapat datang...aku cuma bagi hadiah melalui anak saudara dia yang kebetulan satu asrama dengan aku..

Sebenarnya hari ni, kalau aku nak ziarah abang usop pun boleh... sebab abang usop tinggal dekat dengan rumah kakak aku di KL.. Kakak aku pun kenal dia., cuma aku yakin perasaan masa remaja tu hanya sekadar nak mengindahkan masa remaja itu aje...Dan aku yakin dia bahagia sekarang....

3 comments:

FaAtip said...

nampaknya kak ros, diakhir cerita dah tak secret lagi, sebab masing2 macam dah tahu perasaan masing2.....dekat ITM? Siapakah pula gerangan jejaka itewwwww....sambung ye...hehe

roslaini saad said...

Fa...sebenarnya abang usop tahu kak ros sukakan dia bila dia dah bertunang...jadi dah tak ada erti apa-apa...jodoh pertemuan kan di tangan Allah...

Kakcik Seroja said...

Itulah namanya bukan jodoh, kan? :)