Pages

Followers

Thursday, August 13, 2009


Minggu ini aku rasa malas sekali....ada kerja tapi aku tak tahu nak mula di mana. Akhirnya, aku buka stor jumpa kertas watercolor...ermm...seronok juga dapat melukis. Memang dah lama aku tak melukis,..keinginan nak melukis cat minyak dah lama ada dalam fikiran. Jumpa stok lama cat minyak..( entah tahun bila..aku tak pernah pun order ) membuak-buak keinginan menghasilkan satu catan. Tapi nak lukis apa yer....ermm...

Macam biasa bila melukis cat air aku suka melukis lanskap....biasanya bila nak mengajar budak-budak aku selalu warm up, buat satu catan dulu....tapi yang boringnya, bila pegang je pencil yang ada dalam kepala hanya air terjun, batu-batu, pokok dan hutan....dah berapa tahun aku mengajar, ini ajelaa modal aku...( budak berbeza...setiap tahun , okla tu...)

Waktu buka surat khabar,,jumpa wajah mantan Perdana Menteri Tun Mahadhir Mohammed..aku tiba-tiba jadi teruja nak lukis wajah beliau...Aku guna teknik biasalaa...aku bukan bagus sangat, tapi teknik ni mudah untuk ajar budak-budak.... Aku terus capai pensil dan memulakan lakaran.. sambil tunggu budak exam percubaan...aku dah siap lakaran wajah gambar Tun...Tapi susah rupanya bila melukis wajah orang yang dah tua macam Tun...ada garis-garis halus, lekuk-lekuk dan kedut yang harus di teliti....ermmm...seronok juga dapat mengabadi wajah tokoh yang aku kagumi ini......sayangnya aku tak bawa kamera...hehe kalau tidak aku dah boleh tunjuk hasil separuh jalan....insyaallah. aku akan tunjuk hasilnya nanti.

1 comment:

gemagong said...

tu gambar tun mahathir tekejut ke...he2..

alhamdullilah masih lagi ada skil..saya hampeh melukis pun dah terketar2..dah lupa cara melukis yang betul

misti banyak koleksi lukisan yang tersimpan...masuk la dalam blog